Fredagskaffe hos Shanbin Mathus - med kinamat til gjester i snart 30 år.

Denne ukens Fredagskaffe tok oss til en av de mest folkekjære restaurantene i Saltdal.
Neste år kan Shanbin Mathus feire 30 års jubileum på Rognan. 

30 års jubileum til neste år

Denne ukens «Fredagskaffe» tok vi hos Shanbin Mathus – eller «Kinaen», som mange i Saltdal kjenner restauranten som. Vi har virkelig sett fram til å bli bedre kjent med Xiao Hua Qui og Wei Cu, som neste år kan feire hele 30 år som restaurantdrivere på Rognan. Når vi ble tilbydd kinesisk te i stedet for kaffe, takket vi selvfølgelig ja, og to kanner med både grønn og rød kinesisk te blir servert. 

Xiao Hua Qui og Wei Cu bodde i Oslo og hadde et ønske om å starte egen restaurant og gjennom en annonse i et medlemsblad til en frivillig kinesisk organisasjon fant de informasjon om at kinarestauranten på Rognan var til salgs. Det sto mellom en restaurant i Åndalsnes og restauranten på Rognan, men heldigvis for Saltdal bestemte de seg for Rognan. De tok med seg sin fem år gamle datter, flyttet oppover og åpnet Shanbin Mathus i september 1997. 

Inngangspartiet til Kinaen
Kanner med både grønn og rød kinesisk te blir servert

Mange faste gjester

Paret har drevet restauranten med kun de to som ansatte siden oppstarten. «Det er enklere for driften at det bare er oss to. Da kan vi tilpasse åpningstider og meny ut fra forespørsel. Noen dager er veldig travle, mens andre dager er roligere. Da er det greit at det bare er oss to» sier paret. 

Restauranten har flere faste kunder; «Vi har faste kunder fra bestefar til barnebarn» sier Xiao Hua Qui med et smil. De forteller også at det er en storfamilie fra Saltdal som har gjort det til sin tradisjon å ha julebord på Kinarestauranten. Familien har hatt fast julebord der i over ti år. «Da må vi pynte og ordne litt ekstra» sier Wei Cu, som er utdannet, og jobbet som bioingeniør i 10 år i Kina, før de flyttet til Norge. 

Xiao Hua Qui og Wei Cu forteller ivrig om hvordan det har vært å drive rastaurant på Rognan i snart 30 år.

Sursøt saus er favoritten

Da de startet restauranten hadde de en veldig innholdsrik meny med mange ulike retter. Etterhvert har de redusert menyen og justert den ut fra Saltdalingenes ønsker og holder seg nå til noen faste retter på Menyen som de vet at folkene i Saltdal liker.

De ønsker heller å tilby god mat til bra pris enn å ha en stor og variert meny. De får også gode tilbakemeldinger fra sine kunder om at de serverer store og gode porsjoner, og retter i sursøt saus er helt klart favoritten blant Saltdalingene, men pizzaen deres er også en stor favoritt. «Jeg lærte å lage pizza da jeg jobbet på restaurant i Oslo» sier Xiao Hua Qui, og oppskriften tok han med seg til Rognan og den har blitt en av favorittene på menyen.  

Lokalene ble pusset opp under covid.

Selger mest i Take Away

Restaurantlokalene ble pusset opp under covid, men det er likevel mest take away som selges. 

Det blir færre og færre Kinarestauranter i Norge. Det er mindre Kinesere som kommer til Norge og de som er andre- og tredjegenerasjons innvandrere ønsker ikke å drive restaurant. Vi er derfor heldig i Saltdal som har vår helt egne Kinarestaurant. Den må vi ta vare på!

«Vi ønsker å jobbe så lenge som vi kan» sier paret som trives godt på Rognan. «Vi falt for stillheten her da vi flyttet hit, og vi har alltid vært glad for å jobbe her. Rognanfolk er veldig snille» sier Wei Cu og Xiao Hua er helt enig. 

Shanbin Mathus 

Navnet er venskelig å oversette direkte til Norsk, men  gjestfrihet, at man ønsker gjester velkommen, og lykkeønskninger for både gjesten og restauranten er beskrivende ord med tanke på betydningen. 

Tegnet i logoen er det kinesiske tegnet for «Mat» og er et symbol for at her er det et spisested. 

Restauranten har ingen sider på sosiale media,
men du finner de på adressen Håndverkeren 13 på Rognan og du kan nå de på telefon 75 69 10 88 for bestilling. 

Vi takker så mye for hyggelig «Fredagskaffe» med nydelig te og hyggelig prat.

Kinesisk grønn blomsterte
Xiao Hua Qui viser oss hvordan han tilbereder maten

Fredagskaffe – vi kommer gjerne på besøk til deg!

Fredagskaffe er vår måte å knytte bånd med lokale bedrifter og fortelle om de ulike arbeidsplassene vi har i kommunen, dele ideer og inspirere hverandre.

Hver fredag fremsnakker vi en ny bedrift i kommunen for å fortelle om deres historie og suksess. Vi kommer gjerne på besøk til dere, så kan vi godt kjent over en kopp kaffe! 

Ta kontakt med oss, så kommer vi gjerne innom!

Elin Kvamme
tlf. 477 03 705  | elin@saltdalutvikling.no

Mari Klette
tlf. 951 89 899 | mari@saltdalutvikling.no<


Anette S. Hüttepohl
tlf. 906 17 507  | anette@saltdalutvikling.no

Les flere artikler fra oss

Saltdal Utvikling KF

Org. nr. 915 802 699
Tlf. (+ 47) 47 70 37 05

elin@saltdalutvikling.no

Adresse

Jernbanegata 13-15
8250 Rognan

Copyright © 2021 Saltdal Utvikling KF // Informasjon om personvern

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Det starter med en samtale

Usikker på hvor du skal begynne? La oss ta en uformell prat, hvor vi kan diskutere dine ambisjoner og se hvordan vi kan hjelpe deg med å realisere dine mål.