
Gründer Simen Vatne: – Sats på det du er god til!
I sommer åpnet gründer Simen Vatne pop-up restaurant på Ørnes handelssted med mange fornøyde gjester.
– Det kommer stadig flere turister til vakre og ville Salten. Vi har alt som skal til for å vinne gjestenes hjerter – og Mastercard. Mulighetene for service- og opplevelsesbedriftene i regionen har aldri vært større enn nå, sier Elin Kvamme, daglig leder i Saltdal Utvikling KF.
Se videointervju med Regina Pedersen fra kursoppfølgingen på Rognan Hotell
Gjestene som kommer hit har større forventninger til kafeer og restauranter, overnattingssteder og aktiviteter enn før. Samtidig øker konkurransen mellom aktørene og reisemålene.
– Mange tar for gitt at opplevelsene også er bærekraftige. Dette er bakgrunnen for at kommunene i Salten gikk sammen med Opus Salten om å arrangere kurset, som forbereder reiselivsbedriftene til å møte turistene på en enda mer profesjonell måte, fortsetter Elin Kvamme. Hun er initiativtaker og prosjektleder for kurset.
Hun roser Nordland fylkeskommune, som har finansiert kurset med BIO-midler, som er en støtteordning for bedriftsintern opplæring.
– Den teoretiske delen av kurset gjennomførte vi digitalt med seks to-timers samlinger på Teams over tre uker, beskriver Elin Kvamme.
Faglærer på kurset var Ingvill Kalvik. Hun er lektor med tilleggsutdanning og har mange års erfaring fra reiseliv og markedsføring. Til vanlig underviser hun i reiseliv, markedsføring, salg, HMS, kvalitet på videregående skole.
– Selv om bedriftene er forskjellige, er behovet for å oppdatere seg på vertskapsrollen, kundebehandling og bærekraft likt, forteller Ingvill.
Fra servitørfaget fikk deltakerne inspirasjon til alt fra mat- og vinkunnskap, til personlig service og hvordan håndtere allergier. De fikk også innføring i praktiske verktøy som kvalitetssikringsrutiner og opplæringshåndbøker, som er med på å skape gode opplevelser og en effektiv hverdag.
– Kanskje inspirerte jeg noen av kursdeltakerne til å ta steget videre mot et fagbrev! Med litt mer teori, bestått eksamen og godkjent praksis, kan man gå opp til fagprøve som praksiskandidat, legger Ingvill til.
Etter den teoretiske delen av kurset fikk deltakerne tilbud om individuell oppfølging i egen bedrift. Med praktiske råd og tilpasning av rutiner, HMS og opplæringshåndbok for å beskrive “slik gjør vi det hos oss”, blir det enklere å lære opp nye medarbeidere, og sette standarden for hvordan kundeopplevelsen skal være.
Regina Pedersen fra Steigen ga skreddersydd veiledning ute i bedriftene. Hun tok sitt fagbrev som servitør på en to-stjerners Michelin-restaurant i Essen i Tyskland, og er en av verdens første fagteknikere i Bærekraftige matopplevelser. I tillegg er hun grafisk designer og kunstner–
Ute i bedriftene delte jeg mine beste praktiske tips og råd om servering og kundebehandling. Et vennlig smil, hvordan vi kler oss på jobb, serverer kundene og rydder fat og bestikk, er eksempler jeg løftet frem. Det ble godt mottatt, forteller Regina.
Borghild Wingan fra Bjørklund Gård på Strøksnes i Sørfold kommune forteller at hun fikk mange gode faglige påminnelser på kurset. Siden 2008 har hun og mannen tilbudt selvplukk av bringebær og jordbær på gården i sommersesongen. De driver et gårdsutsalg med en liten kafé hvor gjestene kan nyte kanelsnurrer og nystekt brød fra sin vedfyrt baksteovn. Frisk bringebærsaft er blant gjestefavorittene, sammen med nystekte kanelsnurrer og brød med godt pålegg.
– Jeg og mannen min har en liten gårdsbedrift som driver i liten skala. Selv om vi er en liten bedrift, var det nyttig å få frisket opp kunnskapene på kurset, sier Borghild Wingan.
Hun anbefaler også andre til å prioritere å delta på slike kurs, om de får muligheten.
Det gir flere fornøyde kunder, sier Endre Grønnslett. Han er daglig leder i Sulitjelma Fjellandsby, som er en av bedriftene som deltok på kurset.
– Vi må hele tiden utvikle oss for å gi attraktive og gode opplevelser både til dem kommer hit på dagstur for å gå og stå på ski, og hyttefolket. Å delta på kurs som dette gjør oss enda bedre, sier Endre Grønnslett.
En av hans medarbeidere deltok på kurset. Etter å ha gjennomført kurset fikk bedriften en faglig ramme om driften. Kvaliteten er satt i den nye opplæringshåndboka, som beskriver rutiner og hvordan ting gjøres.
– Det er positivt for de som jobber her, og ikke minst gjestene våre! Jeg kan trygt anbefale kurset til andre!
– Vi håper å kunne tilby dette kurset til flere bedrifter senere, sier prosjektleder Elin Kvamme.
Ønsker du mer informasjon om kurs?
Ta kontakt med Elin Kvamme, Saltdal Utvikling KF, tlf. 47 70 37 05, e-post elin@saltdalutvikling.no

I sommer åpnet gründer Simen Vatne pop-up restaurant på Ørnes handelssted med mange fornøyde gjester.

Hva vil vi at turistene skal snakke om når de kommer hjem? 15 opplevelsesbedrifter i Salten deltok på kurs og fikk et kompetanseløft

Styret i Saltdal Utvikling KF var i forrige uke på besøkt i Luleå for å lære mer om hvordan en nordisk by kan kombinere industriell vekst, teknologisk utvikling og kulturell kraft i den grønne omstillingen. Besøket har gitt oss verdifull innsikt – og styrket troen på et tydelig samarbeid i øst-vest-aksen.
Jernbanegata 13-15
8250 Rognan
Copyright © 2021 Saltdal Utvikling KF // Informasjon om personvern
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Usikker på hvor du skal begynne? La oss ta en uformell prat, hvor vi kan diskutere dine ambisjoner og se hvordan vi kan hjelpe deg med å realisere dine mål.