Fredagskaffe hos Bane NOR – faglig stolthet på Rognan Stasjon!

Flere fredager i året er det et mylder av aktivitet inne på Rognan Stasjon. Den ellers stille trafikkposten fylles med latter, lukten av nystekte vafler – og folk fra hele jernbanemiljøet. Midt i det hele står Janne Grauer Myrvoll, trafikkstyrer i Bane NOR. Med et varmt smil, stort engasjement og med hatten med det røde båndet, tar hun imot både kolleger og gjester fra jernbanemiljøet som vil innom for en kaffekopp, vaffler og en prat.  

Den røde hatten

Janne er én av tre trafikkstyrere som jobber turnus på Rognan Stasjon. Sammen sørger de for at togtrafikken mellom Lønsdal og Fauske går trygt og presist, døgnet rundt.  

Et av de viktigste arbeidsverktøyene hennes er hatten – bokstavelig talt. Den svarte uniformslua med rødt bånd er mer enn et plagg: Den signaliserer til lokføreren at stasjonen har en ansvarlig trafikkstyrer til stede. Det er en visuell bekreftelse på myndighet og orden, og en tydelig del av det manuelle signalsystemet som fortsatt gjelder på mange mindre stasjoner i Norge.  

Når et tog passerer eller stopper, må det sendes togmeldinger både til stasjonen toget kom fra og stasjonen det skal til. Disse meldes om over sikker telefon, føres på papir, og oppbevares som offisielle rettsdokument i hele ti år. Det er et detaljert og sikkert system – men også krevende.  

Vi blir tatt i mot av en smilende Janne som invirerer oss inn på kaffe og (glutenfrie) vaffler!
Her signaliserer Janne at det nå er klart for avgang mot Fauske, for Saltenpendleren, etter konduktør og lokfører har fått seg en vaffel hver denne fredagen.

Et samlingspunkt for jernbanefamilien

Vi blir fortalt når vi kommer innom at fredagskaffen når Janne er på jobb er blitt et høydepunkt for flere i jernbanemiljøet i Salten. Lokførere, konduktører, banemontører og andre jernbaneansatte vet at det alltid er noe godt å få – og en god samtale å ta – når de er innom Rognan stasjon.  

Under vårt besøk var det innom folk fra flere hold, og de er tydelig at dette ikke er første gangen de er innom. Odd Henrik Berg, Lars Erik Karlsen og Didrik Danielsen jobber alle som banemontører i Bane NOR Drift og Vedlikehold med base på Fauske. De har ansvar for strekningen fra Lønsdal til Bodø, de jobber i turnus og forteller at de er opptatt av å ta inn lærlinger – og at det gode miljøet langs banen gjør det til en attraktiv arbeidsplass.  

Agendatoget, eller Saltenpendleren, hadde også sitt faste stopp under besøket vårt. Og vi fikk møte lokfører Raymond Eliassen sammen med Jonas Gaston Kristensen som er konduktører i SJ Nord, som jobber på regionstoget. De trekker frem det gode samarbeidet mellom de ulike aktørene på strekningen, og forteller at det alltid er ekstra hyggelig å ha Rognan som stopp – spesielt når Janne er på jobb og vaflene står klar!  

En annen som gjerne kommer innom på Rognan stasjon er Øyvind Rabben, som jobber som konduktør i CargoNet, som kommer innom når han er på gjennomreise i fritiden da han bor lengre sør til vanlig. Han setter pris på miljøet og fellesskapet på stasjonen – og trekker frem Jannes evne til å skape et rom for samhold, gode møter og små pauser i et miljø som over de siste årene har blitt mer og mer oppdelt.

Kjekt å se at også de "utenbys" fra kommer innom for en prat, her med Janne og Øyvind, begge storfornøyd med selskap av oss!
Når Janne er på jobb, de aller fleste fredager, serveres det vaffler - da samler man jernbanefamilien uansett hvor man jobber.

ERTMS – digitalisering av trafikkhåndtering

Samtidig er det store endringer på vei. Norge er i ferd med å innføre det digitale signalsystemet ERTMS, European Rail Traffic Management System (lenke for å lese mer), som skal erstatte dagens manuelle rutiner og gi et mer sentralisert styringssystem. Målet er felles standard i Europa – men både Sverige og Danmark har allerede begynt å fase det ut.  

Likevel holder Norge fast ved ERTMS. Bane NOR og Samferdselsdepartementet har investert tungt, og planen er å implementere systemet strekning for strekning. Men for at Rognan Stasjon skal kunne tilpasses ERTMS, må det til med et par oppdateringer. Blant annet er ikke plattform 2 i dag godkjent for bruk, og det begrenser kapasiteten og muligheten for å øke antall togavganger, i dag og i fremtiden.  

For å løse dette, arbeides det med løsninger for en trygg kryssing over sporene – enten en undergang eller en gangbru – som også vil være til stor nytte for industrien, som Nexans, og deres mange togpendlere som er lokalisert rett over sporet fra stasjonen. Her ser man muligheten til å slå to fluer i én smekk: økt kapasitet og bedre sikkerhet – og kanskje også gjøre det lettere for flere å velge tog.  

Du kan lese mer om satsningen på ERTMS på regjeringen sine sider (lenke). 

Som trafikkstyrer tar Janne i mot alle tog som kommer gjennom stasjonen, og signaliserer og bekrefter for aktuelle stopp og/eller andre beskjeder.
Trafikken kontrolleres, alle tog registreres og nabostasjoner varsles for å sikre sikker flyt på banenettet.

Stolthet, samhold og samfunnsansvar

Janne har jobbet i jernbanen i mange år, og har et sterkt faglig engasjement. I tillegg til sin rolle som trafikkstyrer, har hun i mange år vært engasjert i foreningen for teknikk, trafikk og administrasjon i Norsk Jernbaneforbund, både som tidligere leder i lokalforeningen og nestleder nasjonalt, og er tydelig på at hun er et stolt medlem – og over å være en del av en sektor som både binder folk sammen og skaper trygghet i lokalsamfunnet. 

Stasjonen er bemannet hele døgnet, og selv om det ikke er en del av stillingsinstruksen, har trafikkstyrerne flere ganger tatt ansvar ved uventede hendelser – som å hjelpe eldre som har falt eller håndtere situasjoner med ungdom i venteområdene. De kjenner stedet, folkene og rutinene. Det gir trygghet.  

Stasjonsbygget har i dag overnattingsfasiliteter i 2. etasje for trafikkstyrerne, men ellers står store deler av 2.etage tomt. Det er Bane NOR Eiendom som eier bygget, mens Bane NOR Drift – som Janne er ansatt i – leier lokalene. Kostnadene gjør det vanskelig for andre avdelinger å bruke bygget mer aktivt, men stasjonen er likevel et viktig fysisk knutepunkt for både ansatte i det ulike avdelingene og selskapene, ikke minst for reisende.  

F.v. Aina Fagereng (Saltdal Utvikling), Odd Henrik Berg, Lars Erik Karlsen og Didrik Danielsen (Banemontører i Bane NOR Drift og vedlikehold), Raymond Eliassen (lokfører hos SJ Nord), Janne Grauer Myrvoll (trafikkstyrer for Bane NOR), Jonas Gaston Kristensen (konduktør hos SJ Nord) og Elin Kvamme (Saltdal Utvikling)

En godt brukt stekning

Nordlandsbanen er kjent for sine vakre, naturskjønne omgivelser – og i sommerhalvåret øker antallet reisende kraftig. Mange togentusiaster besøker Rognan for å se og filme togene. Men også denne strekningen er sårbar. Klimaendringer og mer ekstremvær har ført til flere hendelser som ras og oversvømmelser som merkes ekstra langs strekningen her nord med kun et enkeltspor. Dette har preget både Saltenpendleren og Nordlandsbanen, og bidratt til frustrasjon blant reisende – og usikkerhet blant togpendlere.  

– Vi kjenner på det, sier Janne. – Både omdømmet og tryggheten er utfordret når vi stadig leser om innstilte tog. Samtidig vet vi at vi gjør vårt ytterste for å opprettholde en trygg og forutsigbar togtrafikk. Og så lenge vi er her – på stasjonen, med hatten på og blikket mot sporet – så står vi støtt.  

På andre siden av sporet ligger Nexans, ved å få en overgang eller undergang vil de styrke all industri som eksisterer og kommer med tilrettelegging for flere pendlere.
Sikkerhet er den viktigste oppgaven til trafikkstyrerne, både med å forberede innkjøring/utkjøring på varsling og bom, rapportere til neste stasjon og løggføre ankomst og avgang.
For pendlere er det både pendleparkering for bil og sykkel, samt oppvarmet venterom.
Stasjonen ligger knapt 10 minutter gange fra Rognan sentrum, og har flere på/avstigningsområder for bil og buss.

Et varmt hjerte midt i jernbane-Norge

Fredagskaffen på Rognan Stasjon er mer enn vafler og kaffe. Det er et uttrykk for faglig stolthet, ekte fellesskap og verdien av mennesker som kjenner både stasjonen og lokalsamfunnet de er en del av.  

Så neste gang du reiser med tog  til, fra eller gjennom Saltdal legg merke til alle de flotte menneskene langs alle stasjonene som holder det trygt og sikkert!  

Bli bedre kjent med Bane NOR, hvilken strekninger de har og visjoner for fremtiden her (lenke).

Takk for kaffen, det var lærerikt og utrulig kjekt å komme innom!  

Den historiske tavlen er fremdeles å finne inne på kontoret, selv om de digitale tavlene har tatt over ut mot publikum. Et minne og annerkjennelse.

Fredagskaffe – vi kommer gjerne på besøk til deg!

Fredagskaffe er vår måte å knytte bånd med lokale bedrifter og fortelle om de ulike arbeidsplassene vi har i kommunen, dele ideer og inspirere hverandre.

Hver fredag fremsnakker vi en ny bedrift i kommunen for å fortelle om deres historie og suksess. Vi kommer gjerne på besøk til dere, så kan vi godt kjent over en kopp kaffe! 

Ta kontakt med oss, så kommer vi gjerne innom!

Elin Kvamme
tlf. 477 03 705  | elin@saltdalutvikling.no

Aina E. Fagereng
tlf. 482 46 874  | aina@saltdalutvikling.no

Les flere artikler fra oss

Fredagskaffe hos Bane NOR – faglig stolthet på Rognan Stasjon!

Flere fredager i året er det et mylder av aktivitet inne på Rognan Stasjon. Den ellers stille trafikkposten fylles med latter, lukten av nystekte vafler – og folk fra hele jernbanemiljøet. Midt i det hele står Janne Grauer Myrvoll, trafikkstyrer i Bane NOR. Med et varmt smil, stort engasjement og et klart rødt bånd på hatten, tar hun imot både kolleger og forbipasserende som vil innom for en kaffekopp og en prat.

Les mer »

Saltdal Utvikling KF

Org. nr. 915 802 699
Tlf. (+ 47) 47 70 37 05

elin@saltdalutvikling.no

Adresse

Jernbanegata 13-15
8250 Rognan

Copyright © 2021 Saltdal Utvikling KF // Informasjon om personvern

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Det starter med en samtale

Usikker på hvor du skal begynne? La oss ta en uformell prat, hvor vi kan diskutere dine ambisjoner og se hvordan vi kan hjelpe deg med å realisere dine mål.