Martine på Saltdal Turistsenter deltok på digitalt minikurs i reiseliv: – Mange brikker falt på plass

- Jeg tror ingen blir utlært på reiseliv, sier Martine Lind (28) på Saltdal Turistsenter. Hun er en av deltakerne på digitalt minikurs for reiselivsbedrifter som Saltdal Utvikling, OPUS Salten har gjennomført sammen med Nordland fylkeskommune og Kompetansepilot Nordland.
Martine Lind på Saltdal Turistsenter er en av deltakerne på minikurset i reiseliv som Saltdal Utvikling KF, Opus Salten og fylkeskommunen har gjennomført. Foto: fortellfortell.no
Martine og kollegene er opptatt av å lage en hyggelig stemning for de mange gjestene som besøker turistsenteret.

Det var egentlig maskiningeniør Martine skulle bli, men vertskapsrollen på Saltdal Turistsenter i Saltdal fristet mer. 1. mai 2020 startet Martine i ny jobb som driftsleder på turistsenteret. Da hadde hun jobbet på senteret i flere år, blant annet med administrative oppgaver.

Brikkene falt på plass

Tilbudet om å delta på minikurset i reiseliv som Saltdal Utvikling, OPUS Saltdal, OPUS Meløy og Nordland fylkeskommune arrangerte var svært velkomment og ga god drahjelp i jobben som driftsleder.

– Jeg opplevde at mange brikker falt på plass da jeg deltok på kurset. Sammen med de andre deltakerne fikk jeg faglige begreper innenfor reiseliv å forholde meg til. Det ble lettere å styre hverdagen som vertskap på turistsenteret, særlig under pandemien, forteller Martine om kurset.

Hun trekker frem at det var nyttig å se hvordan Saltdal Turistsenter fremstår, – med gjestenes øyne. Vertskapsrollen, rutiner, HMS og markedsføring var sentrale tema på kurset, som ble gjennomført digitalt med 4 samlinger.

Martine er svært fornøyd med hvordan foreleser Ingvill Kalvik loste kursdeltakerne gjennom samlingene med sin praktiske og teoretiske bakgrunn.

“Slik har vi alltid gjort det”

Martine og kollegene er opptatt av å lage en hyggelig stemning for de mange gjestene som besøker turistsenteret. Med Saltfjellet som nærmeste nabo, er behovet for mat og overnatting stort, fordi om været plutselig snur kan veien over fjellet stenge uten forvarsel og på ubestemt tid. Martine og kollegene holder åpent når fjellet er stengt.

Saltdal Turistsenter har et variert tilbud. De ti fast ansatte drifter restauranten, bensinstasjonen med kiosk, det er 15 hytter for utleie, 140 caravanplasser og 4 rom for utleie. I tillegg administrerer senteret utleie fra Statskog, som Skogvoktergården og Klengstua. Saltdal Turistsenter har også et tilbud for langtransportsjåfører, et døgnhvilerom med bad, dusj og sitteplasser.

– De farligste ordene i en bedrift er “Slik har vi alltid gjort det”. Pandemien tvinger oss til å tenke nytt for å møte kundene på nye og sikrere måter. Etter å ha deltatt på kurset har jeg blitt bevisst alle møtepunktene gjestene har med oss på turistsenteret og hvordan vi kan forbedre oss, fortsetter Martine.

Jobben som driftsleder er ikke så forskjellig fra den en maskiningeniør gjør som vi kanskje skulle tro. Det krever systemer og rutiner å gi kundene gode og trygge opplevelser. Hun bruker mye av det hun lærte under studiene i jobben som driftsleder, som dokumentasjon, systemer og rutiner. Det er like viktig her på turistsenteret, og særlig under pandemien, mener Martine.

Selv om hun kjenner bedriften godt og hadde jobbet der lenge, synes Martine at det var veldig nyttig å få mer kunnskap om reiselivsfaget på kurset.

Etter kurset lagde Martine en egen gjestebrosjyre om hva kundene kan forvente. Brosjyren beskriver tilbudet på senteret og i nærområdet, åpningstider og ikke minst smittevern, slik at kundene skal føle seg trygge som gjester. Hun har også jobbet mer med rutinene og prosedyrene for de ansatte.

På Saltdal Turistsenter er nytraktet kaffe alltid klar.
Saltdal Turistsenter har et variert tilbud. De ti fast ansatte drifter restaurant, det er 15 hytter for utleie, 140 caravanplasser og 4 rom for utleie. I tillegg administrerer senteret utleie fra Statskog, som Skogvoktergården og Klengstua og døgnhvilerom for langtransportsjåfører. Typiske turistvarer selges også i lokalene, i tillegg til kiosk og bensinstasjondrift.

“Nyttig å oppdatere seg

– Kurset i reiseliv inspirerte meg til å fortsette å oppdatere meg, og jeg har planer om å fortsette å utdanne meg innenfor administrasjon og ledelse, sier Martine.

Daglig leder i Saltdal Utvikling KF er en av initiativtakerne til minikurset og opplever at det er mange som Martine i reiselivsnæringen som ønsker å oppdatere seg.

– Reiseliv er en stor næring i Nordland med mange ansatte. Mange har imidlertid lite formell utdanning i reiseliv og vi erfarer at kurs som dette bidrar til å styrke reiselivsbedriftene i en vanskelig tid med pandemi. Kurs som dette skal inspirere til å møte kundene på bedre måter enn før sier Elin Kvamme.

Se mer informasjon om kurs på Kompetanseportal Nordland

Driftsleder Martine på Saltdal Turistsenter opplevde at mange brikker falt på plass da hun deltok på det digitale minikurset i reiseliv. - Jeg fikk jeg faglige begreper innenfor reiseliv å forholde meg til og det ble lettere å styre hverdagen som vertskap på turistsenteret, forteller hun om kurset.
Saltdal Turistsenter er et godt utgangspunkt for flotte naturopplevelser året rundt.

Har du spørsmål?
- ta kontakt med oss

Saltdal Utvikling KF, Elin Kvamme
tlf. 477 03 705  | elin@saltdalutvikling.no

Saltdal Utvikling KF Brit-Elin Paulsen
tlf. 412 39 812 |  britelin@saltdalutvikling.no

Les fler artikler fra oss

Fredagskaffe hos Family Sports Club

Fredagskaffe er vårt nye tilnærming til å koble oss til lokale bedrifter, dele ideer og inspirere hverandre – alt mens vi nyter en god kopp kaffe. Hver uke tar vi turen til forskjellige bedrifter i kommunen for å lære mer om deres historie, innsats og suksess.

Les mer »

Saltdal Utvikling KF

Org. nr. 915 802 699
Tlf. (+ 47) 47 70 37 05

elin@saltdalutvikling.no

britelin@saltdalutvikling.no

Adresse

Jernbanegata 13-15
8250 Rognan

Copyright © 2021 Saltdal Utvikling KF // Informasjon om personvern

Det starter med en samtale

Usikker på hvor du skal begynne? La oss ta en uformell prat, hvor vi kan diskutere dine ambisjoner og se hvordan vi kan hjelpe deg med å realisere dine mål.